• Fri frakt på alla prenumerationer
  • ingen bindningstid
  • Leveranstid 2-5 arbetsdagar


Mitt barn äter inte så mycket grönsaker och frukt 

Livsmedelsverket rekommenderar barn 4-10 år att äta 400 gram grönsaker och frukt varje dag. Några tips för att få i barnen mer frukt och grönt är att mixa ner i smoothies och servera grönsaker innan maten när barnet är hungrigt. Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost eller hälsosam livsstil, men vill du komplettera ditt barns kost med med ett tillskott rekommenderar vi följande:

⬆︎



Mitt barn äter inte så mycket fisk

Äter ditt barn dåligt med fisk? Om man inte äter fisk alls eller så ofta som Livsmedelsverket rekommenderar (2-3 gånger i veckan) så kan man jämföra det med att äta en vegetarisk kost. För detta gäller följande riktlinjer för omega3-fett: ”Många barn. Även de som äter blandkost, får i sig för lite fleromättat fett, särskilt omega3-fett. En särskild sorts omega-3-fett heter DHA och behövs för hjärnans och synens utveckling. DHA finns främst i fet fisk som lax, sill och makrill. I växtriket är det bara alger som innehåller de längsta omega-3-fettsyrorna, DHA”.

I Monkids Fiskolja finns DHA. DHA finns även i algolja, om man föredrar det.

För att få tillräckligt med D-vitamin rekommenderar Livsmedelsverket vissa grupper att ta tillskott av D-vitamin. En av dessa grupper är alla som inte äter fisk. Så, om ditt barn inte äter fisk finns en rekommendation att äta 10 mikrogram tillskott av D-vitamin per dag. Alla Monkids Multivitaminer innehåller 10 mikrogram D-vitamin/gummy. Så äter inte ditt barn fisk kan du välja att komplettera kosten med en multivitamin. Finns i tre smaker för barn och en för tonåringar.

Du kan kombinera Monkids multivitaminer (1/dag) med Monkids Fiskolja (2-4/dag).

⬆︎



Jag vill ge mitt barn tillskott av D-vitamin

Det rekommenderade dagliga intaget av D-vitamin för barn och vuxna, 2–75 år, är 10 mikrogram enligt Livsmedelsverket. Det är svårare att täcka dagsbehovet av D-vitamin under vinterhalvåret i mörka Sverige. Alla Monkids multivitaminer innehåller hela dagsdosen av D-vitamin i en gummy. 

⬆︎



Mitt barn petar i maten

Det är inte ovanligt att barn äter sämre i perioder. Vill du säkerställa ett jämnt intag av vitaminer rekommenderar vi någon av följande produkter. Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost eller hälsosam livsstil.

⬆︎



Mitt barn dricker inte mjölk

Kalcium är nödvändigt för att barns benstomme ska växa och utvecklas normalt. Om ditt barn varken dricker mjölk, kalciumberikad växtdryck eller äter andra kalciumrika produkter kan du välja att ge tillskott. 

⬆︎



Jag vill ge mitt barn/min tonåring extra C-vitamin och zink

C-vitamin och zink bidrar till immunsystemets normala funktion. Säkerställ ett jämnt intag av både C-vitamin och zink med någon av dessa produkter:

⬆︎



Mitt barn äter vegetarisk/vegansk kost

Att äta mycket grönsaker, nötter, sojaprotein, baljväxter och vegetariska substitut till animaliskt protein har många hälsofördelar. Som förälder till ett barn med vegetarisk eller vegansk kosthållning kan man behöva planera måltiderna lite mer noggrant för att säkerställa att de näringsämnen som det inte finns lika mycket av i en vegetarisk kost, eller är svåra för kroppen att ta upp, ändå täcks in. B12, D-vitamin, Järn, Jod, Selen och Zink är tillskott som föräldrar till barn som är vegetarianer eller veganer brukar ha lite extra koll på. Monkids veganska multivitaminer säkerställer ett jämnt intag av vitaminer, däribland dagsdosen av D-vitamin och B12. 

⬆︎



Min tonåring äter dåligt

Äter din tonåring väldigt ensidigt och kanske inte alltid så mycket grönsaker och frukt? Monkids multivitamin för tonåringar säkerställer ett jämnt intag av vitaminer och mineraler. Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost eller hälsosam livsstil.

⬆︎



Min dotter menstruerar och är trött

Har du en tonåring som menstruerar och även är trött? Då kan du testa att ge tillskott av järn. Se om det blir bättre efter två månader med tillskott.

⬆︎



Min tonåring är vegan/vegetarian

Att äta mycket grönsaker, nötter, sojaprotein, baljväxter och vegetariska substitut till animaliskt protein har många hälsofördelar. B12, D-vitamin, Järn, Jod, Selen och Zink är tillskott som föräldrar till barn som är vegetarianer eller veganer behöver ha lite extra koll på. Monkids Multivitamin Tonår Apelsin är vegansk och säkerställer ett jämnt intag av vitaminer och mineraler, däribland D-vitamin, selen, jod och B12. Du kan kombinera multivitaminen med Monkids C-vitamin + Zink Tonår Fruktsmak.


Åter topp ^

Loading