Övergripande
Vilka är Monkids?
Vi är ett litet familjeföretag från Småland – helt utan stora investerare i ryggen. Bara fem eldsjälar med stor passion för att skapa goda och högkvalitativa gummies för hela familjen.
Monkids grundades 2017 och har sedan dess varit godkända av och funnits på alla apotek.
Vad skiljer Monkids från andra gummies?
Vi är specialiserade på gummies – det är det enda vi gör och vad vi är bäst på.
Vi tar fram alla våra gummies från grunden helt själva och köper aldrig några färdiga produkter. Vi investerar mycket i att få fram de allra bästa produkterna sett till smak, konsistens och ett förstklassigt innehåll. Vi har en kemist anställd hos oss som testar – hon testar nya innovativa råvaror och är dessutom ett riktigt smakgeni.
Monkids produkter är mer lika ”swedish candy” i sin smak och konsistens än andra gummies på marknaden.
Vi använder inga artificiella sötningsmedel i våra gummies och har ett nästan helt gelatinfritt utbud.
Var kan jag köpa era produkter?
Monkids finns att köpa på alla apotek – både i fysiska hyllan och online. Man kan även köpa alla våra produkter på monkids.se.
Hur ska jag veta vilka tillskott jag eller mitt barn behöver?
Kosttillskott ska alltid tas efter behov och därför finns det inte något generellt svar på den frågan.
Vi hjälper dig gärna med rekommendationer och kombinationer utifrån hur du/ditt barn äter och lever. Maila oss på [email protected] eller skicka ett DM på Instagram så svarar vi med personliga rekommendationer.
Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost eller hälsosam livsstil.
Räcker det inte med vanliga mat – behövs verkligen tillskott?
Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost eller hälsosam livsstil. För många räcker kosten för att täcka behoven vi har av olika näringsämnen.
Sen finns de som inte får i sig allt som kroppen behöver för att växa, utvecklas och må bra via kosten. Då kan man komplettera kosten med kosttillskott.
Det finns också många som väljer att addera kosttillskott, även fast de äter en allsidig kost. Vitaminer, mineraler och omega-3 har alla olika hälsopåståenden som kan fylla olika behov man har eller vill arbeta proaktivt med.
Kosttillskott ska tas efter behov och enligt rekommenderad dagsdos.
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på [email protected] för att få råd och rekommendationer gällande våra kosttillskot. Du kan också rådgöra med BVC eller läkare om du har frågor gällande ditt barns hälsa.
Produkter
Var tillverkas era produkter?
Nästan alla åra produkter tillverkas i Sverige. Varje produkts tillverkningsland finns deklarerat på respektive produktsida.
Kan mitt barn som inte fyllt 3 år äta Monkids?
Vi gör kosttillskott för barn. Enligt Livsmedelsverket räknas man som barn från att man fyllt 3 år. Därför är 3 år åldersgränsen som finns på Monkids gummies för barn. Barn under 3 år kan sakna god tuggteknik och det finns risk för att sätta i halsen.
Det finns inte något farligt i Monkids gummies för barn under 3 år.
Kombinera inte Monkids Multivitaminer eller Monkids D-vitamin med D-dropparna från BVC.
Är era produkter veganska?
Nästan alla produkter i vårt utbud är veganska. De produkter som inte är veganska är följande:
- Monkids Fiskolja Barn – innehåller fisk. Fri från gelatin.
- Monkids D-vitamin Barn – innehåller D-vitamin från fårull. Fri från gelatin.
- Monkids Multivitamin Hallon Barn – innehåller gelatin (från nötkreatur).
Vilka av era produkter innehåller gelatin?
Den enda av våra produkter som innehåller gelatin är Monkids Multivitamin Hallon Barn. Gelatinet i produkten kommer från nötkreatur.
Är era produkter gluten- och laktosfria?
Ja, alla våra produkter är fria från gluten och laktos.
När på dygnet ska jag ta Monkids?
För kroppens upptag spelar det ingen roll när på dygnet du tar dina Monkids.
Vi rekommenderar att du tar dina gummies i samband med antingen frukost eller middag och i anslutning till tandborstning.
Mina gummies har inte samma färg som de brukar, är det något farligt?
Monkids produkter har naturliga smaker och färger. Dessa kan reagera på solljus och temperaturskiftningar och då kan det uppstå variationer i färg. Vi arbetar ständigt med att hitta naturliga färger som håller bra. Variationer i färg påverkar inte vitaminens smak, konsistens eller innehåll. Vi rekommenderar att våra gummies förvaras mörkt, svalt och torrt.
Hur ska jag förvara Monkids?
För att dina gummies ska hålla så bra som möjligt bör de förvars svalt, kallt och mörkt.
Förslut dina gummies i en burk med lock eller påsen med en påsklämma.
Monkids ska alltid förvaras utom syn- och räckhåll för barn.
Hur mycket socker innehåller ert traditionella utbud?
För de produkter som innehåller socker innehåller en gummy ca 1 gram socker. Det motsvarar mängden socker i en tesked ketchup.
Vad är er inställning till socker respektive sötningsmedel?
Vi vill göra det enkelt att ta kosttillskott. Vitaminer, mineraler och omega-3 är inte gott naturligt – därför behöver man i en gummy dölja smaken. Sött är bra för att dölja smak. Vi känner oss trygga med att erbjuda både produkter med socker och sockerfria produkter utan artificiella sötningsmedel. Vad man väljer är sedan upp till kunden.
Vi kommer aldrig använda några kemisk framtagna sötningsmedel i Monkids. Vi använder inte heller intensiva sötningsmedel, utan bara sötning som också har andra funktioner – som till exempel fyllnad och konsistensgivare.
Genom att erbjuda ett sockerfritt alternativ till våra klassiska storsäljare med socker gör vi det enklare för fler att få i sig vitaminer de behöver.
Många väljer bort socker både till sig själva och till sina barn så när vi hittade ett naturligt och sockerfritt sätt att få till ett nytt Monkids-segment kändes det givet. De sockerfria produkterna är sötade med xylitol, vi använder också maltitol som fyllnad. Xylitol, även kallat björksocker, är en sockeralkohol som förekommer naturligt i bland annat björk.
Vilka av era produkter är sockerfria?
- Monkids Multivitamin Sockerfri Barn Jordgubb
- Monkids Multivitamin Sockerfri Tonår Hallon
- Monkids Multivitamin Sockerfri Vuxen Hallon
Hur sötar ni era sockerfria produkter?
Monkids sockerfria produkter är sötade med xylitol. Xylitol är ett så kallat bulksötningsmedel och har flera funktioner än bara sötning. Det ger vår gummy bra fyllighet och konsistens. Vi använder maltitol som fyllnadsmedel, men det bidrar också till sötman.
Hur många kalorier innehåller en Monkids gummy med sötningsmedel jämfört med en med socker?
Monkids gummies med socker innehåller ca 7 kcal/gummy.
Monkids sockerfria gummies med xylitol innehåller ca 4 kcal/gummy.
Jag/mitt barn har diabetes – kan jag äta era produkter?
Våra sockerfria Monkids innehåller xylitol och malitol i stället för socker. Xylitol/maltitol har mindre påverkan på blodsocker än vanligt socker och fungerar bättre för diabetiker, det är också en väldigt liten mängd per dagsdos.
Men det är naturligtvis individuellt och något du kan rådgöra med läkare.
Vi rekommenderar alltid att man tar Monkids i samband med måltid.
Vilken produkt ska jag välja – den med eller den utan socker?
Alla Monkids produkter är trygga val för dig och ditt barn. Vi är certifierade enligt IP Livsmedel, som granskar vår verksamhet och kvalitetskontroll.
Xylitol har mindre inverkan på blodsocker än vanligt socker. Den är också vänligare mot tänderna då kariesbildande bakterier inte kan använda den som mat, till skillnad från socker.
Xylitol kan vid större intag ge en laxerande effekt då det inte helt bryts ned i tarmen, men det ska inte vara problem om man följer rekommenderad dosering.
Du väljer själv vilken produkt du föredrar till ditt barn. Vissa föredrar produkter med socker, medan andra uppskattar sockerfria produkter.
Kan jag äta era produkter när jag är gravid eller ammar?
Ja, du kan äta Monkids produkter när du är gravid eller ammar. Monkids Gravid Blodapelsin är framtagen enligt de Nordiska näringsrekommendationerna för gravida och ammande.
Många gravida och/eller ammande väljer ofta att äta Monkids Järn, Monkids Fiskolja och Monkids Gravid. Dessa går att kombinera med varandra och med andra järntillskott.
Rådgör gärna med din barnmorska om du känner dig osäker.
Kombinationer & rekommendationer
Hur kan jag kombinera era produkter?
Kosttillskott ska alltid tas efter behov. Därför finns det inte någon generell rekommendation att ge. Vi hjälper dig gärna med personliga rekommendationer. Hör av dig till oss på [email protected] eller skickar ett DM.
Barnsortimentet
Du kan kombinera alla Monkids barnprodukter utom de som innehåller D-vitamin. Du ska alltså inte äta både Multivitamin och D-vitamin utan kan välja en av dessa.
Tonårssortimentet
Du kan kombinera alla Monkids tonårsprodukter.
Vuxen
Du kan kombinera Monkids Gravid med Monkids Järn Tonår. Du kan även kombinera Monkids Multivitamin Vuxen med Monkids Järn Tonår. Du ska inte kombinera Multivitamin Vuxen med Monkids Gravid – välj en.
Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost eller hälsosam livsstil.
Prenumeration
Vilka är fördelarna med prenumeration?
- Refillpåsar direkt i brevlådan – smidigt och du slipper komma ihåg!
- Alltid bättre pris – upp till 37% billigare, varje påfyllning
- Fri frakt – varje påfyllning
- Ingen bindningstid – avsluta när du vill
- Du slipper plastburkar – mindre klimatavtryck
Hur startar jag en prenumeration?
- Gå in på den produkt du önskar prenumerera på
- Välj hur ofta (eller sällan) du vill ha påfyllning.
- Lägg i varukorgen.
- Genomför köpet i kassan
- Sedan kommer ditt startkit med första refillpåsen direkt i brevlådan.
- Därefter kommer refillpåsar direkt i brevlådan enligt det intervall du valt.
För de produkter som levereras i en refillpåse medföljer en påsklämma kostnadsfritt i första beställningen.
Fri frakt gäller både startkit och refillbeställningar. Ingen bindningstid och alltid bättre pris än att göra engångsköp!
Hur sker betalningen av min prenumeration?
Den sker automatiskt via Klarna.
Hur vet jag när min refillorder kommer? Kan jag spåra den?
På Mina Sidor kan du se status på nästa påfyllning.
Från det att orden skickats från oss brukar det ta 2–3 arbetsdagar innan den landar i din brevlåda.
Du kan inte spåra dina refillutskick då dessa skickas som varubrev.
Jag behöver pausa min prenumeration, hur gör jag?
På Mina Sidor kan du enkelt pausa din prenumeration. Hör av dig till oss på [email protected] om du behöver hjälp.
Jag vill starta i gång min pausade prenumeration igen, hur gör jag?
På Mina Sidor kan du enkelt starta din pausade prenumeration. Hör av dig till oss på [email protected] om du behöver hjälp.
Jag vill ändra i min prenumeration, hur gör jag?
På Mina Sidor kan du ändra i din prenumeration – till exempel byta produkter, ändra hur ofta du vill ha påfyllning och justera adress. Hör av dig till oss på [email protected] om du behöver hjälp.
Jag vill avsluta min prenumeration, hur gör jag?
Hör av dig till oss på [email protected] så hjälper vi dig att avsluta din prenumeration.
Kan jag prenumerera på flera produkter samtidigt?
Ja, du kan prenumerera på så många produkter som du vill.
Kan jag ha olika påfyllningsintervall på olika prenumerationer?
Ja, du väljer själv hur ofta de olika produkterna som du prenumererar på ska levereras.
Du kanske till exempel vill ha påfyllning av Multivitamin var åttonde vecka och av Fiskolja var fjärde vecka och C-vitamin + Zink var sjätte vecka – det går jättebra!
Är det någon bindningstid på era prenumerationer?
Nej, alla våra prenumerationer är helt utan bindningstid.
Är det alltid fri frakt på era prenumerationer?
Ja, alla våra prenumerationer har fri frakt. Både startordern och varje påfyllning därefter.
Hur vet jag hur ofta jag behöver påfyllning?
Alla refillpåsar och burkar innehåller 60 gummies (utom Järn Barn som innehåller 30 gummies). Kolla rekommenderad dagsdos på produkten du vill prenumerera på och kolla sedan på hur många barn som ska äta produkten.
Exempel:
- Du har två barn som äter Multivitamin Hallon.
Påsen innehåller 60 gummies - Det rekommenderade dagliga intaget är 1 gummy/dag
- Alltså räcker burken i 30 dagar och du behöver därmed påfyllning var 4:e vecka.
Varför kommer vissa prenumerationer i burk och vissa i refillpåse?
Nyheter och produkter som inte omsätter så stora volymer skickas i burkar.
Nyheter på grund av att vi ännu inte kunnat bedöma intresset för en helt ny produkt.
Och för mindre produkter handlar det om att vi inte vill riskera att behöva slänga produkter som inte går åt. Vi behåller burkar tills vi är säkra på att en refillpåse skulle omsättas.
Målet är att alla prenumerationsprodukter ska levereras i smarta refillpåsar.
Hur ska jag förvara min refillpåse?
Från och med början på november 2025 medföljer en smart påsklämma till din första prenumerationsbeställning. Med den kan du enkelt försluta påsen så att dina gummies behåller sin mjuka konsistens. Förvara påsen med klämman svalt, torrt och mörkt. Självklart ska den förvaras utom syn- och räckhåll för barn.
Tidigare medföljde en glasburk till den första beställningen. Har du fortfarande kvar den kan du såklart förvara dina gummies i burken.
Du kan fortfarande köpa till glasburken med tillhörande barnsäkert lock om du önskar en annan förvaring av dina gummies än med påsklämma.
Vad hände med glasburken som tidigare ingick i startkitet?
Glasburkarna som medföljde första prenumerationsbeställningen gick ofta sönder under leverans och även hemma i köken. Dessutom krävde de extra emballage och större kartonger vid frakt – material som sedan slängdes.
Därför valde vi att övergå till påsklämma som man får kostnadsfritt vid första beställningen.
Du kan fortfarande köpa till glasburken med tillhörande barnsäkert lock om du önskar en annan förvaring av dina gummies.
Leverans och betalning
Jag har inte fått någon orderbekräftelse, vad ska jag göra?
Mail oss på [email protected] så hjälper vi dig med detta.
Jag har problem med Mina Sidor, vad kan jag göra?
Skicka ett mail till [email protected] så hjälper vi dig med att skicka en återställnings länk.
Det saknades produkter jag beställt i min leverans, vad gör jag?
Skicka ett mail till [email protected] så hjälper vi dig med detta.
Vad har ni för leveranstider?
Vi levererar inom 2–5 arbetsdagar.
Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
Vi erbjuder betalning via Klarna.
Vilka leveranssätt kan jag välja hos er?
Vi erbjuder leverans med Postnord Varubrev Förstaklass.
Erbjuder ni fri frakt?
För prenumerationer gäller alltid fri frakt. För engångsköp tillkommer en fraktkostnad.
Var kan jag spåra mitt paket?
Startkit och engångsköp går att spåra. Om du behöver information om ditt paket kan du maila [email protected] så hjäler vi dig med spårningslänk.
Refillpåsar skickas som varubrev och kan därmed inte spåras. På Mina Sidor kan du följa status på din refillpåse. Om du saknar en beställning är du varmt välkommen att skicka ett mail till oss på adressen ovan så hjälper vi dig vidare.
Jag har inte fått mitt paket från er, vad ska jag göra?
Maila vår kundtjänst på [email protected] så hjälper vi dig se var ditt paket kan ha tagit vägen.
Jag vill ångra eller returnera ett köp, hur gör jag?
Kontakta oss på [email protected] om du vill returnera en vara.
Jag vill reklamera en produkt, hur gör jag?
Skicka din reklamation till [email protected] så hjälper vi dig vidare där.
Jag har frågor om min betalning, var kan jag vända mig?
Skicka ett mail till [email protected] så hjälper vi dig med detta.
Mitt paket skickades tillbaka, vad händer nu?
Skicka ett mail till [email protected] så hjälper vi dig med detta.
Övrigt
Hur kommer jag i kontakt med er kundtjänst?
Vi svarar så snabbt vi kan på vardagar på [email protected] och på DM på Instagram/Facebook.
Jag har frågor om sponsring, samarbeten, PR eller event – vem kan jag kontakta?
Skicka din förfrågan till [email protected]