• Fri frakt på alla prenumerationer
  • ingen bindningstid
  • Leveranstid 2-5 arbetsdagar
Hem » Blogg – Monkidsbloggen » Försäljningen av kosttillskott i Sverige ökar

Försäljningen av kosttillskott i Sverige ökar

Den 29 januari släppte Svensk Egenvård försäljningssiffrorna för kosttillskott i Sverige 2023. Trenden är tydlig: försäljningen av kosttillskott i Sverige ökar. Mellan 2022 och 2023 växte kategorin med 6,7 %.

En marknad med tillväxt sedan pandemin

När vi blickar tillbaka över de senaste åren blir det tydligt att covid har haft stor påverkan på utvecklingen. 2019 omsatte kategorin Vitaminer och kosttillskott 2,9 miljarder i Sverige, 2023 landade siffran på dryga 3,5 miljarder. 

Med pandemins intåg insåg en stor del av befolkningen att de faktiskt själva kunde påverka sin hälsa positivt. Många valde att börja motionera, äta mer hälsosamt och allt fler adderade kosttillskott som ett komplement. 

Kosttillskott till barn följer samma positiva utveckling

Även kategorin Vitaminer och kosttillskott för barn fortsätter att växa. Mellan 2022 och 2023 ökade omsättningen från cirka 80 miljoner kronor till dryga 85 miljoner kronor.

Monkids om framtiden 

  • Vi är övertygade om att kostillskottskategorin kommer fortsätta att växa. Det finns flera stora samhällstrender som pekar på att vi människor blir alltmer medvetna om och intresserade av hur vi själva kan påverka vårt mående, vår livskvalité och till och med livslängd.

  • Sömn är kanske hetare än någonsin och där ligger tillskott nära till hands. För inte så många år sedan stoltserade många med att kunna klara sig på ynka fem timmar per natt, idag siktar de mest medvetna på goda åtta timmar. Minst.

  • Många spår att beautytrenden (som under de senaste åren bestått av otroligt många steg och avancerande rutiner) kommer att skalas ner och i stället handla om några få produkter. Fokuset kommer förflyttas mer till insidan och människor kommer i allt större utsträckning börja se mer långsiktigt på hälsa och skönhet. Där tror vi att tillskott kommer vara en självklar del.

  • Rent historiskt har kosttillskottssektorn stått stark, och ibland till och med ökat sin närvaro, under perioder av ekonomisk osäkerhet. Om så blir fallet denna gång vågar vi inte sia om, men än har vi inte sett något avtagande.

Monkids roll i framtiden

När vi lanserade Monkids 2017/2018 var kosttillskott till barn (som dessutom var goda) något som provocerade många. I Sverige har vi en tradition av att se på kosttillskott som något “fluffigt” hokus pokus. Så är det inte idag! 
 
På bara några år har vi märkt av en förflyttning av åsikter och idag får vi väldigt sällan frågor om varför våra produkter finns eller behövs. I stället noterar och välkomnar vi en rad nya aktörer på marknaden. Kanske är dessa det tydligaste kvittot på att vi befinner oss på helt rätt ställe och har en produkt som marknaden efterfrågar och kan fortsätta gasa för att fylla det behov som vi såg redan 2017.
 
Vi kan inte nog understryka hur mycket vi ser fram emot att fortsätta med spännande produktutveckling tillsammans med vår fabrik här i Sverige och utveckla vitaminer som barn vill ta!


/Monkidsfamiljen

Loading